חדשות

נדחתה העתירה נגד המתווה לקבלת סטודנטים לרפואה מחו"ל שגויסו

בג"ץ דחה את טענת העותרת כי המתווה מפלה בין סטודנטים לרפואה בחו"ל לבין מי שמבקשים ללמוד בארץ: "יש שוני רלוונטי בין תלמידי רפואה שהגיעו מחו"ל לשרת במילואים למי שעדיין לא התקבלו ללימודים בארץ"

סטודנטים לרפואה. אילוסטרציה

בג"ץ דחה אתמול (ג') עתירה שהגישה אם לפרמדיקית במילואים נגד המתווה של האוניברסיטאות המבקש להקל על סטודנטים לרפואה מחו"ל שגויסו מאז שבעה באוקטובר להיקלט ללימודים בבתי ספר לרפואה בארץ.

בעתירה נטען כי המתווה לקליטת סטודנטים מחו"ל אינו שוויוני, מקל משמעותית את תנאי הקבלה למי שנרשם ללימודים בחו"ל ומפלה בינם לבין מי שמבקשים ללמוד בארץ ומשרתים במילואים שירות ממושך.

השופטים, יצחק עמית, אלכס שטיין ויחיאל כשר, דחו כאמור את העתירה וכתבו בפסק הדין כי יש שוני רלוונטי בין תלמידי רפואה שהגיעו מחו"ל לשרת במילואים לבין מי שעדיין לא התקבלו ללימודים, ושוני זה מאפשר את ההבחנה בין שתי הקבוצות הללו גם במתווה ולכן אין מדובר בהפליה אסורה.

נימוק נוסף לדחיית העתירה הוא שהפגיעה בסטודנטים מחו"ל קשה יותר מזו של המועמדים ללימודים בארץ. הראשונים הם סטודנטים שכבר התקבלו ללימודי הרפואה בארצות אחרות וחלקם אף החלו את לימודיהם. גיוסם לשירות המילואים שינה את מצבם לרעה, ציינו השופטים, ולא עמדה בפניהם האפשרות לשרת במילואים ולהשלים את לימודיהם במקביל, בניגוד למרבית הסטודנטים הלומדים בארץ. זאת, בין השאר כיוון שהלימודים בחו"ל החלו במועדם בניגוד ללימודים בבתי הספר לרפואה בארץ, שרק נדחו.

עוד הוסיפו השופטים ונימקו כי הוצאות כמו שכירת דירה, רכישת ציוד, תשלום שכר לימוד עבור תלמידי רפואה בחו"ל, ירדו לטמיון, בעוד שעבור מועמדים ללימודים עדיין לא התקבלו ללימודים ואף לא הובטח להם כי יתקבלו בעתיד וקשה לטעון על שינוי מצבם לרעה בעקבות המלחמה באופן המצדיק לתת להם הקלות דומות.

האוניברסיטאות יוצגו על ידי עורכות הדין גילי שפר ודנית ביטון ממשרד בן ארי פיש. מתווה פורום הדיקאנים בפקולטות לרפואה יקל על 88 תלמידי רפואה שלמדו בחו"ל והגיעו לארץ לשירות מילואים של 30 ימים לפחות מאז השבעה באוקטובר, להיקלט בבתי הספר לרופאה בישראל בשנת הלימודים הנוכחית. המתווה מתייחס גם לסטודנטים שביקשו ללמוד בארץ אך לא התקבלו בשל נקודות בודדות.

בסיכומו של דבר כתבו השופטים כי מדובר במתווה חד פעמי שתכליתו לצמצם את הפגיעה הניכרת במועמדים מחו"ל שנאלצו לוותר על שנת לימודים אקדמית כדי לבוא ארצה ולשרת במילואים.

נושאים קשורים:  בג"צ,  לימודי רפואה,  חדשות,  ישראל במלחמה,  סטודנטים לרפואה בחו"ל
תגובות
אנונימי/ת
13.03.2024, 20:49

קנאית וצרת עין. מקווה שעלה לה כמה אלפים לתבוע ולהפסיד.