דעות

פתיחת הפקולטה לרפואה ברייכמן עלולה לגרום נזק בלתי הפיך

הקמת ביה"ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן, תוך הורדת תנאי הסף האקדמיים לא רק גרועה כשלעצמה, אלא גם תקדים מסוכן לפתיחת בתי ספר פרטיים לרפואה בתשלום גבוה אך באיכות נמוכה

"פתיחת ביה"ס לרפואה באוניברסיטה פרטית היא למעשה קנייה בכסף רב של שדות קליניים ציבוריים, שהם הרכוש של כולנו, והעברתם לידי מי שמסוגל לשלם כ-100 אלף שקל בשנה - לימודים לעשירים בלבד". צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/ פלאש 90

כולנו מקבלים כמובנת מאליה את העובדה שאנחנו מטופלים על ידי רופאות ורופאים מהטובים בעולם, שלהם רקע מדעי רחב ויסודי, חשיבה ביקורתית ובקיאות במיטב המחקרים והטכנולוגיות החדשות, אך כל זה לא קרה במקרה: זהו הישג מתמשך של בתי הספר לרפואה בישראל, שהושג בזכות סגל ההוראה שלהם - מיטב החוקרים בתחומי הסרטן, המחלות הזיהומיות, ביואינפורמטיקה, הנדסה גנטית, ננו-טכנולוגיה ועוד.

יתרה מזו, בשנים האחרונות נפתחו בישראל תכניות כמו תכנית אילנות של אוניברסיטת בר אילן להכשרת מנהיגות רפואית לפריפריה; בית הספר לרפואה במכון ויצמן מתכנן להתמקד בהכשרת רופאים-חוקרים, ובית הספר לרפואה שאמור להיפתח באוניברסיטת חיפה יסייע בהכשרת רופאים לצפון הארץ.

יש כמובן עוד הרבה מה לשפר ולשנות (תכנית לימודים במקצועות המדעיים לא יכולה לעמוד במקום) ויש גם מה לתקן, בין היתר בשיפור הגישה כלפי החולים ובחיבור לחברה הישראלית על גווניה. כיום, בתי הספר לרפואה מקדישים לכך מאמצים רבים.

כיוון שפתיחת ביה"ס לרפואה ברייכמן לא מלווה בפתיחת בית חולים חדש או תוספת מחלקות לבתי חולים קיימים, בית הספר החדש לא יוכל להגדיל את מספר תלמידי הרפואה, גם לא בסטודנט אחד

גם במספר הסטודנטים לרפואה בישראל חל שינוי מהותי. עד לאחרונה אישרה המדינה לבתי הספר לרפואה מכסות להכשרת 800 רופאים חדשים בשנה בלבד והסתמכה בנוסף על עולים חדשים ועל ישראלים שלמדו רפואה בחו"ל. עם זאת, לאור הירידה במספרם, קיבלו בתי הספר לרפואה אישור להגדיל את מספר הסטודנטים ל-1,060 ובתוך שנים ספורות צפויה הגדלה לכ-2,000 (בהתאם ליעד שקבעה המדינה ל-2030). הגדלת המכסה תאפשר כמובן להקל מעט את תנאי הקבלה. בבית הספר לרפואה בתל אביב, למשל, הורחבו כבר השנה מסלולי קבלה לאוכלוסיות הסובלות מתת-ייצוג.

האתגר הגדול ביותר, המקשה על הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה, הוא המחסור בשדות קליניים, כלומר, מחלקות ומרפאות שילמדו את הסטודנטים באופן מעשי. בישראל כמעט שלא נפתחים בתי חולים חדשים. השניים האחרונים שנפתחו הם וולפסון (1980) ואסותא אשדוד (2017), מה שהפך את השדות הקליניים למשאב לאומי מצומצם שצריך לנהלו בקפידה. לכן, בתי הספר לרפואה ומשרד הבריאות שוקדים כעת על פתרונות שונים, הכוללים גם את הרחבת ההוראה במסגרת מרפאות קופות החולים בקהילה וכן מיצוי טוב יותר של השדות הקיימים.

והנה, בניגוד גמור למהלך הסדור והיסודי של הקמת בתי ספר לרפואה במכון ויצמן ואוניברסיטת חיפה ולמהלך הלאומי של הרחבת השדות הקליניים, אנו רואים מהלך דורסני להקמת בית ספר לרפואה באוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי), המלווה בקמפיין שכאילו נלקח היישר מעולמות הפוליטיקה. לפי הקמפיין, בית הספר ברייכמן יציל את בתי החולים מקריסה, יחזק את הפריפריה, יתקן את העיוותים באופן הקבלה ללימודים ואפילו ימציא שדות קליניים חדשים. ברוח הזמן, הקמפיין גם פונה נגד האקדמיה ואוניברסיטאות המחקר הציבוריות.

אך האמת היא פשוטה: לאוניברסיטת רייכמן אין עדיין יכולת אקדמית להכשיר סטודנטים לרפואה בשנים הפרה-קליניות ואין לה יכולת להוסיף שדות קליניים למאגר הקיים. פתיחת הפקולטה ברייכמן כעת לא רק שלא תשרת את הרפואה בישראל, אלא היא עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לעולם הבריאות של כולנו.

באוניברסיטת רייכמן, יחד עם שר החינוך קיש, פועלים להורדת הרף האקדמי הנדרש. הורדת תנאי סף תוך ויתור על בסיס מדעי מוצק בתחומי הביולוגיה היא בדיוק ההפך ממצוינות רפואית

ראשית, ההכשרה הפרה-קלינית. בעוד שלימודי הרפואה בעולם כולו מתבססים על תשתית מדעית בתחומי הביולוגיה, הביוכימיה, האנטומיה, הפתולוגיה וכדומה, אוניברסיטת רייכמן הציגה תשתית בתחומי הפסיכולוגיה והמחשבים. לכן הקמת בית הספר לא אושרה בתחילה על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג).

והנה, במקום להשקיע ולהקים את התשתיות הנדרשות בתחומי הביולוגיה, באוניברסיטת רייכמן, ביחד עם שר החינוך יואב קיש, פועלים להורדת הרף האקדמי הנדרש. הורדת תנאי סף תוך ויתור על בסיס מדעי מוצק בתחומי הביולוגיה היא בדיוק ההפך ממצוינות רפואית. מי מאיתנו ירצה לקבל טיפול מרופא שלמד במוסד שהוריד את הרמה האקדמית ושהלימודים בו מתבססים על חוגים לפסיכולוגיה ולמחשבים?

שנית, השדות הקליניים. עיקר הקמפיין של אוניברסיטת רייכמן נוגע להגדלת מספר תלמידי הרפואה בישראל, במקום שיצטרכו לנסוע ללמוד בחו"ל. לכאורה, טיעון מנצח. בפועל, אחיזת עיניים. צוואר הבקבוק להגדלת מספר הסטודנטים הוא כאמור המחסור בשדות הקליניים, המחלקות בבתי החולים. כיוון שפתיחת בית הספר לרפואה ברייכמן לא מלווה בפתיחת בית חולים חדש או תוספת מחלקות לבתי חולים קיימים, בית הספר החדש לא יוכל להגדיל את מספר תלמידי הרפואה, גם לא בסטודנט אחד.

חמור מכך: פתיחת בית ספר לרפואה באוניברסיטה פרטית היא למעשה קנייה בכסף רב של שדות קליניים ציבוריים, שהם הרכוש של כולנו, והעברתם לידי מי שמסוגל לשלם כ-100 אלף שקל בשנה (שכר הלימוד המתוכנן ברייכמן), לעומת כ-11 אלף שקל לשנה באוניברסיטאות הציבוריות. אלה לימודים לעשירים בלבד.

אותי זה מדאיג מאוד, אך לא בגלל תפקידי כראש בית ספר לרפואה. עם תג מחיר כה גבוה, רק מי שלא יתקבל לאחד מבתי הספר המעולים הקיימים יבחר ברייכמן. אני מודאג מאוד כרופא וכמי שמכיר היטב את מערכת הבריאות בישראל. הקמת בית ספר לרפואה תוך הורדת תנאי הסף האקדמיים לא רק גרועה כשלעצמה, אלא היא גם תקדים מסוכן. כעת יוכלו מכללות פרטיות נוספות לפתוח בתי ספר לרפואה בתשלום גבוה אך באיכות נמוכה.

כיוון שאין מדובר בתוספת שדות קליניים, אלא רק העברת שדות מאוניברסיטאות המחקר למוסדות פרטיים, זהו "משחק סכום אפס", שבסופו יהיו פחות רופאים בעלי הכשרה אקדמית מצוינת ויותר רופאים בעלי הכשרה מקצועית-טכנית בלבד. האם אלה הרופאים שהיינו רוצים שיטפלו בנו בעוד עשר שנים?

הכותב, פרופ' עידו וולף, הוא ראש בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב

(המאמר התפרסם לראשונה ב"הארץ")

נושאים קשורים:  לימודי רפואה,  אוניברסיטת רייכמן,  חדשות,  דעות,  פרופ' עידו וולף
תגובות

להזכירכם "נשכחות", התנגדתם בזמנו בחריפות ובהתמדה לפתיחת בית ספר לרפואה צבורי (ולא פרטי) בצפת המסונף לאוניברסיטת בר-אילן. ולא מזמן התנגדתם נחרצות לפתיחת בי"ס לרפואה צבורי (לא פרטי) באריאל. זאת ללא כל סיבות עיניניות, אלא פשוט הכל מחמת אינטרסנטיות גרידא, ותו לא. מעניין, היום אתם כבר מכלילים אותם בתי ספר לרפואה "רק מי שלא יתקבל לאחד מבתי הספר המעולים הקיימים, יבחר ברייכמן". הנימוק המועלה "אכות נמוכה", בעוד לא נשמעה מכם כל בקורת על אכות הרופאים שלמדו במזרח אירופה אשר מתקבלים וממלאים את ...בתי החולים בפריפריה, ללא בקרה ראויה. סביר בעיניי שהרופאים שיוסמכו באוניברסיטת רייכמן יהיו אכותים יותר מהם. כמי שמכיר היטב יותר את מערכת הבריאות בישראל, בתפקידיי הניהוליים הרבים, בין היתר כמנהל בית חולים העמק בעפולה שמונתי לו כשהיה נתון במשבר קשה ועמוק וחוסר אמון מוחלט שרר בו של כל מנהלי המחלקות. (זה היה תפקידי הראשון כמנהל בי"ח בהיותי צעיר המנהלים). כבר אז הבנתי שבין הדברים הראשונים כדי לקדם את בי"ח העמק בעפולה זה שיכירו בו כבי"ח אקדמי המסונף לבי"ס לרפואה בטכניון, שיאפשר קבלת סטודנטים לשלב הקליני. אז יתאפשר לרופאים לזכות בתוארים אקדמיים וע"י זה ניתן יהיה להמריץ ולהשיג לשרותיו רופאים טובים ומנוסים. לשם השגת מטרה זו נאלצתי להתמודד קשות ציבורית בכולם שהתנגדו נמרצות ליזמתי זו, כמו המועצה להשכלה גבוהה, דיקן בי"ס לרפואה בטכניון, ואפילו יו"ר הר"י שכתב לי מכתב נזיפה כיצד אני מעז לעשות זאת... (לא יאומן! כנראה שגורמים גבוהים היו מאחורי זה). אחרי מאבקים קשים הצדק בסוף ניצח. זה הביא למצב שסטודנטים לרפואה יהיו פתוחים בפניהם מקומות נוספים להכשרה קלינית בבתי חולים בפריפריה, בד בבד נשיג מטרה לאומית שרמת הרפואה בפריפריה תעלה יותר ועוד.
אז לטובת הרפואה בכלל וביחוד לטובת בתי החולים בפריפריה שחובה לשתפם, ראוי להפסיק להתנגד לפתיחת בתי ספר לרפואה נוספים בארץ, ונכון להמשיך בזה.

אנונימי/ת
05.01.2024, 10:13

דר' אנתבי, יש שוני רב. רייכמן הוא מוסד פרטי ללא כל תשתית של תחומי מדעי הטבע. בבר אילן ובכל האוניברסיטאות בהן קיימות פקולטות לרפואה יש מדעי טבע איכותיים המהווים את הבסיס ללימודים הקם-קליניים, שהם הבסיס המדעי ללימודים הקליניים.

אנונימי/ת
05.01.2024, 10:17

דר' ענתבי היקר, מה הקשר בין רייכמן לסיפור קורע הלב על ביה"ח העמק ובתיה"ח בפריפריה. להזכירך כי אוניברסיטת רייכמן היא אוניברסיטה פרטית הממוקמת בהרצליה. היא מתכוונת לגבות 90,000 ש"ח לשנה מכל סטודנט עשיר שילמד רפואה, וללמד בבתיה"ח הטובים ביותר במרכז, אפילו לא יום אחד בפריפריה!

אנונימי/ת
05.01.2024, 09:19

ד"ר ענתבי, כבודו לא חושב שיש הבדל בין פתיחת ציבוריים ( בר אילן, אריאל) לבין פתיחת פרטיים? תוך הורדת הרף וכיפוף המל"ג?

אנונימי/ת
05.01.2024, 13:03

פתיחת/שימוש בשדות קליניים היא החלטה לאומית: של המל"ג. בעבר, על מנת לקדם את הרפואה והפריפריה, חוייב כל סטג'ר, לבצע חדשיים מהסטאג' בבי"ח פריפרי. רבים המשיכו וחזרו אליהם להתמחות ועבודה. אין מניעה לחייב בהחלטת מל"ג לעשות זאת גם לגבי סינוף מחלקות בפריפריה כשדות קליניים לסטודנטים.
לגבי שכ"ל, צריך ללמוד מהמערכת בארה"ב בה ניתנות הלוואות בתנאים נוחים לסטודנטים המוחזרות לאחר תום הלימודים בין אם בתשלום, או בעבודה/התמחות בבתי חולים בפריפריה.
צריך לעשות כל מאמץ, כולל בי"ס "פרטי" לרפואה על מנת להגדיל את מספר הלומדים בארץ ולא בבתי ספר לרפואה בחו"ל, משם נושרים/יורדים כ 30% ויותר.
הנסיון מלמד כי אין הבדל מהותי באיכות בין המסיימים בבתי ספר לרפואה השונים בישראל.(בשונה מאלו בחו"ל). כל מחלקה שמחה כיום ותשמח גם בעתיד להתהדר ב : "אצלי כל המתמחים בוגרי הארץ".

אנונימי/ת
07.01.2024, 14:13

מספיק עם הסנוביות והרברבנות "אצלי כל המתמחים בוגרי הארץ"

05.01.2024, 14:29

את סיפורי האימה על כך שתהיה ירידה ברמת הרפואה..... ואי אפשר..... וכל סיפורי הבובא מעייסס על למה אי אפשר לפתוח פקולטה נוספת.
אז בוא נבהיר כמה עובדות פשוטות ומוכרות:
כ-2/3* מן הרופאים היום במדינת ישראל הם בוגרי חו"ל (ילידי חו"ל או ישראלים שלא התקבלו בארץ).
חלקם/ן הגדול מלמד בפקולטות לרפואה, בוחן סטודנטים ובשלבי א' ו-ב'. חלק לא מבוטל מהם/ן בדירוג אקדמי של פרופסור.
כלומר מי שלא היה מספיק טוב ללמוד בארץ וסיים לימודי רפואה למרות ניסיונות מערכת הרפואה שלא לקבל אותו, מספיק טוב כדי ללמד באותה מערכת עצמה.
סטודנטים שלומדים בחו"ל, למשל באירופה (בהנחה שאינם בעלי אזרחות אירופאית) משלמים במצטבר סכומים גבוהים (שלא רחוקים במיוחד מן הסכומים ברייכמן. אלה אנשים שרוצים ללמוד רפואה וישקיעו (ובעיקר הוריהם) את הכסף בכך. לא זה מה שיעצור אותם.
חלק ניכר (בערך רבע, אבל אולי יותר) מן הסטודנטים בחו"ל לא חוזרים לארץ מהרבה סיבות (תנאי מקצוע הם אחד מהם).
במילים אחרות, חוץ מהאגו והכיס של בתי הספר לרפואה בארץ אף אחד לא יפגע, נהפוך הוא, ירויח. למעשה כולנו נרויח.
אגב, אני די בטוח שחלק ניכר מבכירי הפקולטות לרפואה (אלה שמתנגדים לפתיחה כעת) ילמדו בה בעצמם. כמובן שיתנו הצדקות כאלה ואחרות למה "אין מנוס מלאפשר לסטודנטים ללמוד..." ועוד בלה-בלה-בלה מסוג זה. שנאמר לכל עיקרון יש את המחיר שלו...
שיהיה בהצלחה פקולטה ובהצלחה לסטודנטים ומי יתן ויצאו ממנה רופאים מוצלחים לטובת כולנו.

*לא בדיקתי מה האחוזים המדוייקים כעת אבל זה אומדן שזכרתי שהופיע פעם.

13.01.2024, 16:19

מסכים !

ברכות ותודות מגיעות לפרופ' וולף על האומץ להוקיע את מגמת האמריקניזציה שמאיימת על מערכת הבריאות שלנו.

אנונימי/ת
09.01.2024, 08:56

פרופ' וולף היקר והמעורך. להזכרך
בנך לומד באחד ממוסדות בית הספר לרפואה העתיקים והמפוארים באירופה, באוניברסיטה פרטית. את השנים הקליניות הם עושים בארץ ( רובן).
מה ההבדל ?

אנונימי/ת
09.01.2024, 15:01

הכותב מתעלם מהעובדה שבשם האפליה המתקנת יש שריון מקום באוניברסיטאות לסטודנטים מהמגזר הערבי שבתנאים אובייקטיבים רמתם נמוכה ב 2 דרגות ממועמדים אחרים שנאלצים ללמוד בחו"ל.
נראה שההתנגדות לפתיחת אופציה נוספת ללימודי רפואה והטלת רפש הינה רפלקס מותנה.

לדאבוננו הרב, הן קבוצת הרופאים המובילים המצדדים בפתיחת בתי ספר לרפואה נוספים, ציבוריים או פרטיים, והן קבוצת הרופאים הבכירים המתנגדים נחרצות לכך, שתי הקבוצות משני הצדדים נגועות לצערנו בראש וראשונה באינטרסים אישיים בלעדיים שלהם, בנוסף כמובן לאינטרסים כלכליים/כספיים של המוסדות אותם הם מייצגים.
פחות מעניין אותם ההיבט הלאומי שעיקר חזונו צריך להתכוונן ולהתקדם להשוואה ולו חלקית של רמת השרות הרפואי בפריפריה לזו הניתנת במרכז הארץ. זה צריך להיעשות ע"י פתיחת בתי ספר לרפואה ביחוד בפריפריה, בעוד בשלב ראשון לפחות שילובם וסינופם האקדמי של כל המחלקות הרפואיות בבתי חולים הפריפריים, לבתי ספר לרפואה הקיימים כיום.
כאשר המטרה הלאומית העיקרית בפתיחת בתי ספר לרפואה נוספים בפריפריה מטרתה מחד גיסא הגדלת מספר הרופאים בארץ, ומאידך, נועדת ביחוד לתגבור והעלאת רמת הרפואה בבתי חולים בפריפריה, דבר שיביא לשיפור השרות הרפואי באזורי הפריפריה לטובת ולמען תושביה, המקופחים גם בתחום רפואי חיוני לעומת תושבי המרכז.
אותם רופאים שיובילו מהלך כזה שאינו נגוע באינטרסים אישיים וכלכליים, המדינה תעריך ותוקיר אותם, והם ייכנסו להיסטוריה הרפואית - הלאומית של מדינת ישראל. זה החזון הלאומי של ישראל הנדרש כיום שאני מעריך שאפשר וניתן להגשימו.

לכל הכותבים בנושא ,
לפני שמתלהמים וקובעים עמדה נחרצת חשוב לדייק בתשתית העובדתית. עובדות הבסיס הן אלה:
1. משנות השישים של המאה ה-20 נפתחו בישראל רק שלושה בתי חולים אשר , יחד, כוללים כ-1100 מטות בלבד.
בתי החולים הם לניאדו בנתניה , מעיני הישועה בבני ברק ואסותא אשדוד.
בית החולים וולפסון שנפתח ב1979 לא היה "חדש" ביפו פעלו , מאז קום המדינה, שלושה בתי חולים דונולו א, דונולו ב' וצהלון הם אוחדו לבית חולים אחד ב 1974 והיו מסונפים לפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב.
בתי חולים אלה נסגרו , החולים והסגל הועברו לוולפסון. עלומר - בניין חדש ושם חדש אך לא בית חולים חדש.
שיעור המיטות בבתי חולים כלליים היה ,במאה ה-20 2.2 ל1000 נפש וכיום בקושי 1.7 כאשר בצפון ובדרום השיעור הוא 1.4 . כיום אין צפי להקמת בית חולים נוסף ב 7 השנים הבאות.
2. כל בתי החולים בישראל מסונפים לפקולטאות לרפואה. הסינוף כיום הוא של בית חולים (לא של מחלקה) וכל בתי החולים כולל אלה הקרויים פריפריים יש סטודנטים. כאשר בית הספר לרפואה באריאל יגיע לתפוקה מליאה וייפתח בית ספר נוסף באוניברסיטת חיפה לא יהיה מקום להוספת סטודנטים במחלקות הקיימות. גם כיום הצפיפות גדולה ועדיין לא נעשו השינויים הנדרשים כדי שהמחלקות יוכלו ללמד לפחות בשתי משמרות מליאות ולא רק במשמרת בוקר.
3. כבר כיום יש בבתי החולים השונים סטודנטים רבים בלימודים קליניים שלא למדו את הבסיס הפרה-קליני בישראל. סטודנטים מקפריסין בשיבא, סטודנטים מבתי ספר שונים באירופה הבאים ארצה ללימודים הקליניים תמורת תשלום.
עד כאן העובדות המקשות על החלטה לפתוח בית ספר לרפואה נוסף.
אבל- לטענות אלה יש רק קשר עקיף לוויכוח על פתיחת בית ספר לרפואה ברייכמן.
א. נכון שבאוניברסיטת רייכמן (להזכיר לחלק מהכותבים - רייכמן כבר איננה מכללה), חסרות מחלקות ליכולות ללמד סטודנטים בשנים הפרה-קליניות. הפתרון איננו שלילה גורפת של רייכמן אלא תכנית לימודים שתספק השכלה וידע לסטודנטים או על ידי שיתוף פעולה עם מוסדות אחרים או- כפי שנעשה בעבר, פתיחת בית ספר לרפואה 4-שנתי לבוגרי תואר ראשון במדעים ובהדרגה הרחבת בית הספר לשש שנים.
העובדה שרייכמן הוא מוסד פרטי לא צריכה להטריד. כל הסטודנטים הלומדים בחו"ל משלמים שכר לימוד והוצאות. אם חלקם יעברו ללמוד ברייכמן ייטב.
התנגדות גורפת איננה פתרון.
תכנון ושיתוף פעולה הם צו השעה.