חדשות

חולה במלנומה גרורתית בוועדת הכנסת: "אם לא אקבל את הקנאביס אמות"

טענות קשות של חולים כלפי היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות | סגן שר הבריאות ומנכ"ל המשרד נדרשו להופיע לדיון חירום ולהציג מדיניות אחרת לקבלת רשיון שימוש לקנאביס

ח"כ תמר זנדברג. "כישלון קולוסאלי"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב נדרשו להופיע לדיון חירום בוועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, בעקבות הדיון הסוער שהיה בוועדה אתמול (ב') שבו מטופלים בקנאביס רפואי הטיחו טענות קשות כלפי מנהל היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר), יובל לנדשפט.

בסיכום הדיון הודיעה יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) כי יתקיים בקרוב דיון חירום בהשתתפות סגן שר הבריאות ומנכ"ל המשרד כדי שיגיבו לטענות המטופלים.

מטופלים סיפרו בדיון כי הם נתקלים בקשיים בקבלת רשיון שימוש לקנאביס. אחד מהם סיפר שהוא חולה במלנומה גרורתית ותיאר את הקשיים שמערימה היק"ר: "קיבלתי טיפול ביולוגי מתקדם שלא עזר. הגעתי לקנאביס. לקחתי גרם ביום של שמן קנאביס במשך שמונה חודשים וכל הגרורות נעלמו. הבראתי. הסרטן, הודיעו לי הרופאים, הוא עתה אצלי מחלה כרונית. אני חי, עובד ומתפקד, אלא שתוקפו של רשיון הקנאביס שלי פג ואני מנסה לחדשו ללא הצלחה כבר חמישה חודשים. אם לא אקבל את הטיפול הזה - אמות. יש אצלי היום שתי גרורות. הרופאים אומרים שוב שימיי ספורים".

חולה אונקולוגי אחר סיפר בדיון: "אני נמצא פה היום במלחמה על החיים שלי. אני בוש לומר שבכירים במשרד הבריאות מכנים אותי מסטול. מדוע המדינה מונעת ממני את סם החיים? מדוע יק"ר מתעקשת למנוע ממני את הטיפול שאני צריך?".

מטופל אחר סיפר כי פקידי היק"ר הפחיתו באופן חד צדדי את מינון הטיפול שעליו המליצה הרופאה שלו. "מישהו מהיק"ר בכלל ראה אותי? מישהו יודע ממה אני סובל? על סמך מה הפחיתו את מינון הקנאביס?".
לנדפשט, מנהל יק"ר, הגיב לדברים ואמר: "תהליך הרפורמה בקנאביס אורך זמן. במשרד הבריאות מנסים להתיר את הטיפול תוך הבטחת בטיחות החולים והציבור".

ח"כ זנדברג הודיעה: "אם צריך, נוציא צו הבאה לסגן שר הבריאות. שלוש שנים שומעים אותן טענות ומקבלים אותן תשובות. הרפורמה יצרה בעיות חדשות. זה כישלון קולוסאלי. נדרוש שסגן השר יציג מדיניות אחרת כי ברור שזו הנוכחית לא עובדת".

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  יק"ר,  רפורמת הקנאביס הרפואי,  תמר זנדברג,  חדשות,  יובל לנדשפט
תגובות
אנונימי/ת
25.12.2018, 20:10

תמהני מה יקרה למספר המטופלים בקנביס רפואי ביום שבו תיושם לגיליזציה מלאה של קנביס? אני מניח שזה יהיה יום גדול שבו נכים רבים יקומו מכיסא הגלגלים וחולים כרונים רבים יחלימו לגמרי.

אנונימי/ת
26.12.2018, 08:28

חחח... פתאום קנביס יאבד את היכולות הכמוטרפיות שלו וכל הסיפורים על היכולות המופלאות שלו יעלמו.
מה שמזעזע, שזנדנברג, שכל מטרתה זה להביא לגליזציה של קנביס, מנסה להפיל את זה על המימסד הרפואי.
אם צריך לעשות רפורמה בתחום, זה להביא למחקר מסודר. רופא נותן תרופות מרשם בלבד!!!! כל רופא שעושה אחרת חוטא לשכל הישר.
יש לי חולי FMF עם רשיון לקנביס רפואי שמשתמשים באופן קבוע, שטוענים שזה עוזר להם לישון. כ- 80% מהם מדרדרים עם הזמן מבחינת התגובה לטיפול, כולל קולכיצין במינונים גבוהים, וכולל טיפול ביולוגי. אין לי יכולת לבחון אם מדובר בהשלכה של קנביס או משהו אחר, משום ש"קנביס רפואי" הוא לא חומר אחיד ואין לי דרך לדעת איזה חומרים הוא כולל ומה הכמות האמיתית שמגיעה לגוף.
החטא הכי גדול של משרד הבריאות הוא שנכנע ללחץ העצום (ואולי מוצדק) של צרכני הקנביס הבריאים, ולקח על עצמו לנהל "טיפול" בקנביס "רפואי".
יש הרבה תרופות מבוססות קנביס שנבדקו בצורה מסודרת - גם יעילות וגם תופעות לוואי. אותם צריך לתת ולא דברים אחרים.

אנונימי/ת
26.12.2018, 09:00

צריך להפריד בין 3 דברים:
- לגליזציה של סמים, שזה לא קשור לחולים, אלא דיון חברתי.
- הפוטנציאל של תרופות במערכת הקנבינואידית. זה נראה שישנו פוטנציאל עצום בטיפול באפילפסיה ובקרוהנס וכאבים נוירופטים. כל זמן שלא יהיה מחקר מסודר בנושא, לעולם לא נצליח לממש את הפוטנציאל. וכל זמן שנמשיך לתת קנביס "רפואי" במקום תרופה מסודרת שנחקרה, המצב ישאר אותו דבר (למרות הרווח הכלכלי לצרכנים בטווח הקצר).
- שימוש בקנביס "רפואי" לאינדיקציות לא ברורות כמו כאב כרוני. אף אחד לא הראה יתרון על אקמול, לא ביעילות ולא באינטראקציות התרופתיות (קנבינואידים מקטינים השפעה של NSAIDS) ולא בת"ל לטווח רחוק. בכל זאת 20000 איש, רובם גברים ורובם צעירים, משתמשים בזה. אלו מספרים שמראים שהשימוש העיקרי הוא לא לכאבים או סיבה רפואית כלשהיא, אלא צריכה אישית או לחברים. מדוע אנו צריכים להיות חלק מזה? בגלל בצע כסף?

והערה קטנה לגבי לגליזציה. אחת הטענות של התומכים היא שזה "ממכר פחות מסיגריות". לפי ההתנהגות והרעש הציבורי סביב זה, מדובר בסם הרבה יותר ממכר מכפי שמוכנים להודות . ואולי כדאי לחשוב פעמיים לפני שהופכים אותו שוב לחוקי.

אנונימי/ת
12.02.2019, 20:03

קנאביס הינו סם, אך סם שנמצא במחקרים רפואיים רבים כמרפא ומקל מאוד על אין ספור מצבים רפואיים.
אל תפחיתו מתכונותיו בגלל ביקוש של אנשים. ראייה לכך היא עשרות אלפי משתמשים שפיתו משמעותית צריכה של תרופות רבות.